maandag 22 maart 2010

Vasaloppet energy review

Twee weken geleden heb ik met veel plezier de Vasaloppet volbracht (zie mijn blog) - ruim negen uur onderweg geweest. Voor de eerste paar uur had ik energiedrank meegenomen. Twijfel tussen gel en koolhydraateiwit werd opgelost door beiden mee te nemen. De eerste drie uur heb ik met deze voorraad gedaan en nog wat bekertjes water op de posten; daarna heb ik energie-drank van de organisatie aangenomen (Enervit).


Energie-evaluatie is lastig want ik vond de Vasaloppet vetkicken en stormde dus vol adrenaline over het parkoers. Na zo'n 30km, ongeveer 4 uur, kreeg ik wel een mega-inzinking waarbij ik stond te trillen op mijn benen. In het uur daarvoor voelde ik bij elke stap mijn lichaam stijver worden en dus stopte ik bij een verzorgingspost om even in de lussen van mijn stokken te hangen. Tien minuten aan de kant en ik ben weer verder gegaan en geen problemen meer gehad nadien. Geen idee waar die inzinking vandaan kwam. Wellicht was het de bouillon die ik de post ervoor voorgeschoteld kreeg - ik dacht energie-beker te pakken maar helaas. Nu is vocht sowieso belangrijk dus heb ik de bouillon  opgedronken; wellicht teveel zout aan het begin van de lange tocht. 
Verder vond ik met die kou mijn koolhydraat-eiwitdrank niet fijn weg te krijgen - volgende keer smaakstoffen bij doen!


Herstel geeft wel aan dat ik te weinig gedronken heb. De dag voor de Vasaloppet heb ik wel bewust met mijn bidonnetje rondgelopen. Maar op race-dag was het moeilijk om voldoende binnen te krijgen. Vooral omdat ik enorm aan het zweten was; ik was vantevoren echt bang voor de kou en daardoor heb ik teveel kleding aangedaan. De nacht en dag na de wedstrijd heb ik ook niet voldoende gedronken. Ik had namelijk enorme moeite met het afvoeren van mijn afvalstoffen (dat uitte zich door spierpijn, stijfheid en zelfs overbelasting van spieren). Maar ondanks het zere lijf in de eerste dagen na de race liep ik wel met een grote smile rond - supergaaf event en vetkicken dat ik mee heb gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten